Blogg
Helse
Slik vet du om du får god oppfølging og coaching

Slik vet du om du får god oppfølging og coaching

a man in a black shirt is doing a push up
online coach robert profile photo
Online coach, fagansvarlig
Robert har jobbet som PT siden 2005, er hyppig i media som treningsekspert og har skrevet flere av Norges mest leste artikler om trening og kosthold.

Vi skryter alle sammen over hvor fantastisk coaching vi kan tilby. Den er skreddersydd deg og gir deg så tett og god oppfølging som det er overhodet mulig å gi.

Hva kan man som kunde forvente? Hvordan vet man at man får god oppfølging eller ikke?

Dette er det jeg mener man skal forvente.

1. Chatte ubegrenset

Noe av det viktigste med coaching er muligheten for å ha en tett dialog. På studioet treffer du kanskje treneren din en gang i uken og har ikke tid til annet enn å gå gjennom øvelsene. En coach skal være en sparringspartner.

Det betyr ikke at man skal forvente svar på lørdagskvelden om du kan ta deg et ekstra eple.

Du skal ikke brenne inne med spørsmål om hvordan du løser ukens små og store utfordringer. Vi lever dessverre i et svært fedmefremmende samfunn, hvor det er vanskeligere enn noensinne å spise bra. Heldigvis er det langt fra umulig.

Typiske spørsmål som dukker og som kan kreve gode svar:

  1. Vekten har gått opp. Hvordan forholder jeg meg til det?
  2. Jeg opplever å spise bra, men likevel vises det ikke på vekten. Hvorfor?
  3. Jeg mener jeg har trent bra, så hvorfor skjer det ingenting med kroppen?
  4. Jeg skal i bursdag i dag. Hvordan løser jeg det?
  5. I helga skal jeg ut en tur på byen. Hva kan jeg drikke?

En god online coach skal veilede deg på veien til målet ditt, men han skal også vise deg hvordan du kan kose deg på veien.

{{sales-banner}}

2. Grundig evaluering én gang i uken

En online coach skal vite hva som kreves for at du skal nå målet ditt. Derfor er det viktig å gå gjennom det du har gjort den foregående uken og se hvor skoen trykker for å optimalisere fremgangen.

Optimalt betyr ikke perfekt i ordets rette forstand, men at du ut fra dine forutsetninger gjør nok til å lykkes.

Din Coach skal gå gjennom:

  1. Treningslogg og gi konkrete tilbakemeldinger på belastning- og repsøkninger
  2. Vekt, mål og bilder - ofte for å vise at du faktisk har fremgang selv om du selv ikke opplever det
  3. Skrive en tekst som virker motiverende, bygger mestringstro og trekke fram det som har vært spesielt bra.

En av Norges mest meriterte fotballtrenere, Nils Arne Eggen, står bak den såkalte godfot-teorien. I korte trekk handler den om at du skal øve deg mer på det du er flink på, men du skal også spille andre god.

En god coach skal derfor fokusere særlig på det du er flink til, men også spille deg god gjennom å vise hvordan du kan gjøre det.

3. Kontinuerlige, nødvendige justeringer

Dette kan misforstås som at det er en fordel å bytte og justere i hytt og pine. Det er det ikke.

Kontinuerlige justeringer vil i denne sammenhengen innebære å justere planen ut fra fremgangen din.

Ser man at det er noe som må endres, så må man gjøre endringen så fort det er fornuftig å gjøre den. Ikke vente 4, 8 eller 12 uker før man ser at "her burde vi ha gjort noe tidligere". Det gir ikke kunden valuta for pengene.

For det er nettopp det som er problemet hvis man ikke får hjelp - man gjør noe over en lengre periode, men fordi det man gjør ikke er godt nok, så uteblir fremgangen, motivasjonen forsvinner og det er fort å gi opp.

4. Ydmykhet, forståelse og empati

Utdannelse og kompetanse er viktig, men som online coach jobber med veldig mange forskjellige mennesker. Noen trenger en "streng" coach, mens andre trenger en "snill".

Det er gjennom dialogen deres at coachen skal tilpasse coaching-stilen til dine behov.

Sist oppdatert ->
25/6/2021

Anbefalte artikler