Er det mulig å bygge muskler og forbrenne fett samtidig?

a woman posing for a picture with her hands on her hips

Mange tror at det ikke er mulig å bygge muskler og forbrenne fett samtidig, og at du bare kan gjøre en av delene samtidig.

Forklaringen er ofte omtrent som dette:

"For å bygge muskler må du lagre kalorier i musklene. For å forbrenne fett, må du forbrenne kalorier. Dette kan derfor ikke skje samtidig" – Ukjent opphav

Men, er det virkelig slik? La oss se nærmere på teori og praksis.

Hvordan bygge muskler?

For å bygge muskler trenger du:

  • Vann
  • Protein
  • Kalorier (fett og karbohydrater)

Men, alt må ikke komme utenfra (gjennom mat og drikke). Selv en slank mann på 90k med 10 % fett på kroppen, har over 75.000 kalorier med fett på kroppen.

Derfor er det fullt mulig å bygge muskler og forbrenne fett samtidig.

Men, er det slik i praksis?

Bygg muskler og forskning

Teori er en ting, men hva sier forskning om dette?

Overvektige politimenn (26 % fett) gikk ned 4,2 kg fett og bygde 3,9 kg muskler i løpet av 12 uker med styrketrening (1).

Er du i dårlig form, kan til og med kondisjonstrening forbrenne fett og bygge muskler samtidig (2, 3, 4).

Felles for studiene er at dette var utrente personer.

Hva med de som allerede er i god form? Da er det kanskje ikke like enkelt?

  • Elite-utøvere som allerede trente 30 timer i uken spiste under 2000 kcal i 4 uker. Fettprosenten deres gikk ned fra 7,6 % til 5 %. Dette er en stor reduksjon for så godt trente personer over en kort periode. Likevel klarte de å bygge ca 0,5 kg med muskler (5).
  • Funnene er de samme for andre elite-utøvere innenfor forskjellige idretter (6).
  • En studie på rugby-spillere ga samme resultater (7).

{{sales-banner="/banners"}}

Lesetips: Så lenge kan du ha treningspause uten å miste muskler.

Gjør dette for å bygge muskler og forbrenne fett

Dette er oppskriften jeg bruker for å hele tiden komme i bedre og bedre form.

  • Innta minst 1,6 gram protein pr kg kroppsvekt, hver eneste dag.
  • Trene minst 3 ganger i uken.
  • Alltid øke antallet repetisjoner eller belastningen på minst 4 av 6 øvelser pr treningsøkt.
  • Sove minst 7 timer hver natt.

Men for å lykkes er det viktig å ha et godt treningsprogram og kostholdsplan. Dette kan jeg hjelpe deg med.

Sist oppdatert ->
14/6/2023

Anbefalte artikler