Delte magemuskler – Hva er det og hva kan du gjøre?

a pregnant woman sitting on an exercise ball

Diastasis recti (delte magemuskler) er delvis eller fullstendig separasjon av rectus abdominis, eller "six-pack"-musklene, som møtes på midtlinjen av magen. Diastasis recti er svært vanlig under og etter graviditet. Dette er fordi livmoren strekker musklene i magen for å imøtekomme den voksende babyen.

Symptomer på delte magemuskler

Det vanligste symptomet på diastasis recti er en bule i magen, spesielt når du anstrenger eller trekker sammen magemusklene. Ytterligere symptomer inkluderer:

  • smerter i korsryggen
  • dårlig holdning
  • forstoppelse
  • oppblåsthet

Selvtest: har jeg delte magemuskler?

picture of rectus diastasis
Diastasis recti: 60 % har det når barnet fødes.

Etter fødselen er det mest merkbare symptomet at det buler ut i midten av magen og at du får plass til 2 eller flere mellom magemusklene.

Slik sjekker du deg selv om du har diastasis recti:

  • Ligg på ryggen, bena bøyd, føttene flatt på gulvet.
  • Løft skuldrene litt opp fra gulvet, støtt hodet med den ene hånden og se ned på magen.
  • Beveg den andre hånden over og under navlen, og langs magemusklene i midtlinjen. Se om du kan få plass til noen fingre i mellomrommene mellom musklene.
  • Hvis du kjenner en avstand på 2 fingerbredder enten 4,5 cm over, ved eller 4,5 under navlen har du delte magemuskler.

En undersøkelse fra 2016 viser at 60 % har det rett etter fødsel, 45 % har det etter 6 måneder og 32,6 % har det etter 12 måneder.

{{sales-banner="/banners"}}

Hvorfor deles magemusklene?

Delte magemuskler skjer fordi trykket inni magen blir for stort. Under svangerskapet strekkes magemusklene og bindevevet ut fra livmoren.

Dette kan også oppstå under selve fødselen og er noe du må forvente.

Tidligere trodde man at BMI, vektøkning under svangerskapet, babyens vekt og alderen din var risikofaktorer, men en studie publisert i 2015 fant ingen sammenheng.

Kan delte magemuskler behandles?

I hverdagen bør du:

  • Unngå tunge løft eller ytterligere belastning av magemusklene til etter fødselen.
  • Ha god kroppsholdning.
  • Støtt korsryggen når du sitter med et håndkle eller en pute bak deg.
  • Bøy knærne, rull og støtt deg selv med armen når du går inn eller ut av sengen, eller reiser deg fra gulvet.

Du bør heller ikke:

  • Trene mageøvelser som får magen din til å bule ut. Spesielt hvis trykket er stort.
  • Andre anstrengende øvelser hvor magen buler ut.
  • Holde babyen din på den ene siden og kjenner at det er vondt.
  • Løfte og bære tunge ting (spør samboeren)

Magetrening og delte magemuskler

I en systematisk gjennomgang av de 7 beste studiene slår fast at det ikke finnes gode bevis for å anbefale spesifikke mageøvelser i behandlingen.

Magetrening er svært omdiskutert. Det er naturlig å tenke at man skal være på den sikre siden og unngå mange øvelser, men det er ikke dermed sagt at det finnes gode studier som underbygger dette.

Årsaken er at det er vanskelig å kontrollere for alle faktorer i hverdagen.

I en studie på crunches – som er en øvelse mange fraråder, fant man positiv effekt så lenge magemusklene kalt transversus abdominis ble aktivert under bevegelsen.

Spørsmålet man enda ikke kan besvare skikkelig er; hvilke øvelser kan man med sikkerhet fraråde – og når kan man eventuelt starte opp igjen med dem.

Det er sannsynlig at man etter 12 måneder ikke behøver å ta særlig hensyn og at delte magemuskler hverken forbedres eller forverres.

Sist oppdatert ->
1/10/2022

Anbefalte artikler