Delte magemuskler etter fødsel – Kan du trene magen?

a woman in a sports bra top is doing exercises on a yoga mat

Delte magemuskler etter fødsel: Mange vegrer seg for å trene magen etter fødsel i frykt for at mellomrommet mellom magemusklene skal bli større.

Delte magemuskler, eller på fagspråket rectus diastase, er svært vanlig.

Ca 60 % har det rett etter fødsel, litt under halvparten har det etter 6 måneder og ca 1/3 har det etter 12 måneder.

Er delte magemuskler en myte?

Det mangler ikke på eksperter som fraråder trening av mage, og spesielt øvelser som crunches og situps.

De påstår at det gjør at mellomrommet mellom magemusklene blir større av å gjøre slike øvelser og at det potensielt øker risikoen for brokk.

Men, stemme det?

En norsk studie fra 2023 ønsket å se nærmere på akkurat det.

  • 12 ukers treningsprogram, 5 dager i uken
  • Øvelser: Crunches, skrå crunches og hodeløft fra bakken
  • Oppstart 6-12 måneder etter fødsel
  • 70 deltagere. 1 gruppe trente magen, den andre gruppen trente ikke i det hele tatt.

Funnene i studien viser at frykten er ubegrunnet.

Med ultralydsmåling – som sies å være det mest nøyaktige for å måle mellomrommet, visste det seg at avstanden ikke ble større. Deltagerne fikk derimot økt muskelstyrke og mer muskler.

Les også – Guide: Styrketrening og graviditet

{{sales-banner="/banners"}}

Hvordan vet jeg om jeg har delte magemuskler?

Mange tror feilaktig at de har delte magemuskler. I den ovennevnte studien tok 247 personer kontakt og ønsket å delta. Det visste seg at 72 % ikke oppfylte kriteriene for delte magemuskler.

Kriteriene var at du enten måtte ha 28 mm avstand mellom magemusklene i hvile, eller 25 mm avstand under en crunch-bevegelse.

Mange er redde for å trene magen etter fødsel og unngår å trene. Denne studien er i så måte viktig og viser at frykten er ubegrunnet.

Sist oppdatert ->
2/10/2023

Anbefalte artikler