Blogg
Helse
Ukeshandling - Steg for steg guide

Ukeshandling - Steg for steg guide

a pile of food sitting on top of a refrigerator
online coach robert profile photo
Online coach, fagansvarlig
Robert har jobbet som PT siden 2005, er hyppig i media som treningsekspert og har skrevet flere av Norges mest leste artikler om trening og kosthold.

Veien til suksess starter før du går på butikken. Uten å planlegge er sjansen mye større for dårlige matvalg.

Planlegging og gode handlerutiner har mange fordeler. Du sparer tid, penger og frigjør masse energi som du ellers ville brukt ved å stresse rundt sliten på butikken.

Et godt tips er å handle lørdag formiddag. Da har du sannsynligvis fått sovet ut, er uthvilt og har spist en litt bedre frokost.

Planlegg handlingen dagen i forveien slik at når du drar på butikken har du en tydelig plan. En fordel med å handle lørdager i stedet for mandager er at da slipper du å ha lørdagsgodteriet liggende i skapet i 6 dager. Det er vanskelig.

Slik går du fram for å få en perfekt uke

1. Skaff deg oversikt

Sjekk hva du har i kjøleskap, hyller, skuffer og fryser.

Det gir deg en oversikt over hva du har og hva du trenger påfyll av.

Det neste du bør gjøre er å sjekke tilbudsapper for å finne ut om det finnes gode tilbud. Dette kan danne grunnlaget for hvordan du kan sette sammen en god ukesmeny.

2. Sett sammen en meny

Jeg vil anbefale deg å starte med hva du/dere skal ha til middag. Det er litt enklere å ha kontroll på hvor mye brød og knekkebrød du skal kjøpe enn å få med alle ingrediensene til hver middag.

En meny kan settes sammen på flere måter. Eksempel

  • Mandag - Vegetar
  • Tirsdag - Fisk
  • Onsdag - Kjøtt
  • Torsdag - Fisk
  • Fredag - Valgfri
  • Lørdag - Valgfri
  • Søndag - Valgfri

Usikker på hva du skal lage? I dag har de fleste butikkene ganske gode nettsider hvor de kommer med forslag til hva du kan spise. Du har også matprat.no som er en stor og bra portal for oppskrifter

Rema 1000 - Sunnhetsveileder

Meny - Oppskrifter og middagstips

Coop.no - Oppskrifter

Kiwi.no - Oppskrifter

Selv om du ikke nødvendigvis handler på Kiwi er det ingenting i veien for å bruke nettsiden for å finne noe godt til middag.

3. Tenk barnevennlig

Når du deretter skal sette sammen måltidene er det viktig å ta hensyn til hva barna liker. Mange barn liker ikke grønnsaker, men å sløyfe grønnsaker til middagen er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Forskning viser at barn ofte må eksponeres for en matvare opptil 15 ganger før de synes den smaker godt. Studier peker også på at hva barn spiser når de er små har stor betydning for valgene de tar som voksen.

Forslag til en barnevennlig ukesmeny

  • Tomatsuppe med egg og pasta
  • Ovnsbakt laks
  • Pasta Bolognese
  • Fiskesuppe med torsk
  • Fredagstaco
  • Pizza med skinke
  • Baconsurret kylling i ovn

Noen barn kan selvsagt grynte på nesen også her - men ikke glem at det handler mye om kokkens ferdigheter. Ovnsbakt laks kan smelte på tungen og være perfekt krydret, eller stekt for lenge og smakløst.

4. Gjør "swipes"

Finner du oppskriftene på nett kan det være at de ikke nødvendigvis er veldig sunne, men her kan du ta enkle grep for å få maten til å bli mer proteinrik, inneholde mer grønnsaker og mindre kalorier totalt sett.

Eksempel ut fra menyen over

  • Tomatsuppe: Bruk lettmelk, buljong og mindre pasta. Også grovere pasta kan brukes
  • Ovnsbakt laks: Inkluder en god mengde grønnsaker i den ildfaste formen. Krydre dem med godt krydder
  • Pasta Bolognese: Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig og bønner, og tilfør løk og grønnsaker som passer med
  • Fiskesuppe: Bytt ut fløten med lettmelk og bruk fiskebuljong
  • Taco: Bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig og kidneybønnerog, og ost (32%) med magrere ost.
  • Pizza med skinke: Lag deigen tynnere og bytt ut 10-15 % av hvetemelet med havregryn
  • Baconsurret kylling i ovn: Bruk mindre bacon eller kalkunbacon

5. Skriv handleliste!

Å ukeshandle uten handleliste er nesten bortkastet. For å sikre at du har kjøpt inn all nødvendig mat for uken, så må du først skaffe en oversikt over det man har og planlegge innkjøpene.

Det kan være mange måter å dele opp handlelisten på. Min favoritt er følgende oppdeling - hvor du samtidig skriver ned hvilke grønnsaker mv. du har tenkt å kjøpe inn.

  • Grønnsaker
  • Frukt & bær
  • Hermetikk
  • Kjøtt/fugl/fisk
  • Frysevare
  • Tørrvare (brød, korn, hermetikk osv)
  • Egg og meieriprodukter
  • Mellommåltider (skyr, kesam, proteinbar, osv)
  • Annet

Dette kan du velge å føre inn for hånd på et ark eller bruke en app som AnyList

6. Spar på kvitteringen

Vi mennesker er vanedyr. Vi spiser ikke 28 forskjellige middager eller 13 forskjellige brød i løpet av en måneden. Vi holder oss ofte til favorittene vår. Vi liker et bestemt type knekkebrød, et spesielt brød, skyr med blåbærsmak, osv. Mange spiser taco hver fredag og pizza hver lørdag. Å gjøre det for kreativt og variert tjener ingen hensikt.

Når du skal skrive handleliste vil det være lurt å ha tidligere kvitteringer tilgjengelig. Da får du også en god oversikt over hva du skal handle. En del matvarer har du sannsynligvis fra før.

Sist oppdatert ->
29/1/2021

Anbefalte artikler