Blogg
Helse
7 grep som gir deg økt energi og overskudd

7 grep som gir deg økt energi og overskudd

a man in a white shirt is staring at something
online coach robert profile photo
Online coach, fagansvarlig
Robert har jobbet som PT siden 2005, er hyppig i media som treningsekspert og har skrevet flere av Norges mest leste artikler om trening og kosthold.

Mange kopler det å spise mindre med redusert energi og overskudd i hverdagen.

"Har ikke spist så mye denne uken. Er det årsaken til at jeg er slapp og sliten?"

Når du i tillegg føler det hjalp å spise litt mer, er det lett å sette likhetstegn mellom mat = energinivå.

Så enkelt er det ikke. Så hva gjør du?

Stress og energinivå

Stress er energityv nummer én. Og vi er eksperter på å stresse oss selv.

Vi sier ja til alt, planlegger ikke og skaper oss et svært stressende miljø hvor vi setter oss selv bakerst.

Det er viktig med jevnlige pauser og timeouts fra hverdagen. Timeouts hvor du legger vekk alt av forstyrrende elementer, slik som telefonen din, ikke ser på TV-en, o.l

10-15 min flere ganger om dagen kan utgjøre mye i lengden.

{{sales-banner="/banners"}}

Søvn og overskudd i hverdagen

Det kanskje viktigste tipset. Overraskende nok er søvn neglisjert av ekstremt mange. Vi prøver å spise bedre og trene mer, men prioriterer ikke søvn.

Min påstand er at alle kan legge seg tidligere. Et lite unntak er ved turnus- og skiftarbeid hvor det kan være veldig lite tid mellom vaktene.

Det er kanskje godt å slappe av foran tv-en noen timer på kvelden, men da kan du takke deg selv for at du har lite energi. Energi er ikke noe som brygges fra sofaen.

7-9 timer søvn er et must for de fleste, selv om mange sier at de ikke trenger det. Vel, ønsker du mer energi? Da må du sove minst 7h hver natt.

Søvnkvalitet er også viktig. Her er det også mye du kan gjøre.

  1. Ikke drikk koffeinholdig drikke etter kl 14.
  2. Ikke drikke alkohol før du skal sove.
  3. Ikke se på tv og mobil de siste 2 timene før leggetid.
  4. Få ned soveromstemperaturen til 16-18 grader og ha det mørkt på rommet
  5. Ikke sov på dagtid
  6. Stå opp og legg deg på samme tid hver dag

Fysisk aktivitet gir deg mer energi

Fysisk aktivitet gir deg mer energi. Inaktivitet eller lite aktivitet fungerer motsatt. Det avler mindre og mindre energi.

Den turen på 45 min som tidligere var kjempetung, vil etter hvert bli mye enklere.

Overført innebærer det at alt du gjør i hverdagen gradvis krever mindre og mindre. Kapasiteten din blir større.

Med styrke er det likedan. De handleposene som før var tyngre blir lettere. Å vaske rundt huset vil føles mye enklere enn før.

Disse effektene har ikke Netflix eller potetgull.

Det kan hjelpe å gå ned i vekt

En tung kropp krever mye energi. Ja, selv om det skulle være mye muskler, så er det belastende for kroppen.

Veier du mye vil det å gå i trapper kunne oppleves som kjempetungt. Hadde du veid bare 5 kg mindre, uavhengig av hva du veier, vil det samme føles helt annerledes ut. Mindre mat vil følgelig hjelpe deg til å få mer energi.

Akutt kan det rumle mer i magen og man kan fortelle seg selv at man har mindre energi og det er et tegn på at man bør spise, men det stemmer ikke.

Spis bedre og mer av det kroppen din trenger

Økt matkvalitet gir økt energi.

Det dekker behovet ditt for livsnødvendige fettsyrer, livsnødvendig protein, vitaminer og mineraler. Det kroppen trenger for å fungere optimalt.

Du kan gå ned i vekt av å spise lite og usunt, men ønsker du å ha en kropp som er klar for å gi jernet, må du spise bedre.

Tenke langsiktig

Å endre livsstil er en prosess eller et lite maraton - alt etter hva du vil kalle det. Kroppen vil kunne gjøre motstand fordi den vet ikke hva du prøver på. Fra livet på savannen så handlet det om å innta mest mulig energirik mat for å sikre at vi hadde nok fett på kroppen til å overleve.

Vi var kloke og prøvde å bevege oss minst mulig, slik at vi hadde energi til å skaffe oss mat når muligheten bød seg.

Når kroppen gjør motstand er det viktig å stå i mot. Står du i mot vil den også tilpasse seg. Hver gang du står i mot skal du skryte av deg selv. Det er det mest effektive for å endre en vane og gjøre at du føler deg bedre.

Utfordre deg selv

Vi er flinke på mye. Vi er f.eks. eksperter på unnskyldninger. Det er forståelig - det gjør at vi ikke føler oss like ille når vi tar dårlige valg.

  1. Tiden strekker ikke til og rakk derfor ikke gå meg en tur
  2. Jeg var sliten, og hadde ikke energi til annet enn å ligge på sofaen
  3. Jeg var ikke sulten, så måtte bare spise noe kjeks for å få i meg noe

Listen er lang. Vi gir oss selv forklaringer som det føles behagelig å feste sin lit til.

Dessuten er vi flinke til å fortelle oss at vi har mye dårligere forutsetninger enn alle andre.

Livet er hektisk, men det er det for de fleste.

Da Obama var president rakk han likevel å være fysisk aktiv og trene. Det er nærmest en forutsetning for å tåle den arbeidsmengden og det presset mange har.

Så man må heller snu litt på det. Livet man har er hektisk og for å håndtere det uten å brenne seg ut, må man gjøre gode vaner enklere å etablere.

Jeg kan også anbefale å ta en blodprøve hos legen om du opplever vedvarende lite energi over tid. Det kan være du har ubehandlet lavt stoffskifte, vitamin- og mineralmangler, etc.

Sist oppdatert ->
29/4/2021

Anbefalte artikler