Blogg
Vektnedgang
Søte løgner om frukt og diett

Søte løgner om frukt og diett

a blue bowl filled with watermelon slices
online coach robert profile photo
Online coach, fagansvarlig
Robert har jobbet som PT siden 2005, er hyppig i media som treningsekspert og har skrevet flere av Norges mest leste artikler om trening og kosthold.

Frukt er ikke fetende og en perfekt matvare for deg som ønsker å redusere kaloriinntaket ditt.

Frukt har et rikt innhold av viktige vitaminer, mineraler, antioksidanter og kostfiber.

Sammenlignet med de aller fleste matvarer er frukt kalorifattige (kcal per 100 gram), inneholder vannløselig fiber og er positivt for normal avføring. Forskning tyder også på at det kan være gunstig når du ønsker å gå ned i vekt.

Hvorfor er det da noen som mener at du ikke bør spise frukt på diett?

Hovedargumentet deres er at frukt inneholder sukker og fruktose.

Innholdet av fruktose er lavt. Det er ofte ikke snakk om mer enn 2-6 gram pr frukt. Altså ingenting å bekymre seg over, så fremt du ikke spiser veldig store mengder frukt. Jeg har faktisk per dags dato aldri hørt noen som overspiser frukt daglig.

{{sales-banner}}

Hva skjer med fruktsukkeret i kroppen?

Når du spiser noe som inneholder sukker/fruktose eller andre sukkerarter, så har kroppen flere plasser den kan lagre det på. Hva som skjer avhenger av ulike faktorer, men la oss holde det så enkelt som mulig.

Når sukker lagres i kroppen, så kaller vi det for glykogen. En person på 80 kilo kan lagre cirka 500 gram glykogen. Topptrente maratonløpere kan lagre opp mot 600-700 gram (!)

  • Rundt 80 % av dette lagres i musklene hvis du er aktiv og trener.
  • Rundt 20 % lagres i leveren.
  • Du vil også finne små mengder sukker i blodet.

Når vi lagrer karbohydrater som glykogen i musklene, så lagres det med 3g vann. Begynner du å trene styrke og øker lagringen av karbohydrater i musklene, er det derfor vanlig å gå opp i vekt.

Karbohydratstatus hos en person
Glykogenlagre hos en voksen person på 80 kg

Myten om at frukt er fetende

Det er på tide å avlive myten om at du ikke bør spise frukt på diett.

Så fremt du ikke overspiser, er ikke frukt fetende. Det er faktisk heller motsatt: frukt metter og inneholder få kalorier, slik at det er mer sannsynlig at det totale energiinntaket ditt går litt ned.

Andre brukte referanser

  1. Diet, muscle glycogen and physical performance
  2. Effects of exervise on protein and aminoacid metabolism. Med Scio Sports Exerc
  3. ACSM’s advanced exercise physiology. Charles M. Tipton, American College of Sports Medicine, Michael N Sawka, Ronald L. Terjung, Charlotte A Tate
  4. Glycogen storage: illusions of easy weight loss, excessive, weight regain, and distortions in estimates of body composition
  5. http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1014409
  6. S.H.A. Holt, J.C. Brand Miller, P. Petocz, and E. Farmakalidis, «A Satiety Index of Common Foods,» European Journal of Clinical Nutrition, September 1995, pages 675-690.
Sist oppdatert ->
9/2/2022

Anbefalte artikler