Oppnå varig vektnedgang med riktig oppskrift

a woman with a straw in her mouth and a woman with a drink in her hand

Det er vanskelig å gå ned i vekt, men jeg har en oppskrift som jeg mener fungerer på alle. Jeg har prøvd den på tusenvis av kunder. Disse erfaringene har jeg nå tenkt å dele med deg.

Fallgruvene er mange og det typiske er at du faller i dem, gang på gang på gang. Den største feilen er at du prøver å spise så lite som overhode mulig. Den mest vanlige er at du prøver å trene så mye som mulig. Jo mer, er bedre.

Denne taktikken er helt ubrukelig. Dropp den. Aldri prøvd den igjen.

{{sales-banner="/banners"}}

Varig vektnedgang krever nok mat

Å spise veldig lite fungerer i en veldig kort periode om du er supermotivert. Det samme gjelder ved å trene kjempemye. Det fungerer i en veldig kort periode. Også faller du og kommer deg ikke opp igjen. Jo flere ganger du prøver, jo mer mislykket vil du følge deg. Det er mange negative konsekvenser med å spise for lite og være i for stort kaloriunderskudd.

Du må regne med:

  1. Mindre energi
  2. Større sultfølelse
  3. Mindre hverdagsaktivitet
  4. Større tap av muskelmasse
  5. Redusert forbrenning

Samtidig som at disse effektene bare blir sterkere og sterkere blir ofte motivasjonen lavere og lavere. Den troen du hadde på deg selv da du begynte er plutselig borte. Før du vet ordet av det har du rykket tilbake til start. Med renter!

Prosjekt: Ned i vekt

Hvis du ønsker å gå ned i vekt uten at kiloene kommer tilbake, er det noen grep du bare må gjøre.

Spis proteinrikt. Protein gjør at du ubevisst spiser mindre, tar vare på forbrenningen og bygger muskler.

Større muskelmasse er ekstremt viktig. Fett tar opp cirka 15 prosent mer plass enn muskler når vekten er den samme. Det betyr at hvis du veier det samme, men "bytter ut" 2 kilo fett med 2 kilo muskler, så blir kroppen din mindre, strammere og får mer form. Fordelen er at du raskere vil se fremgang når du går ned i vekt.

Kanskje var det ikke nødvendig å gå ned 10 kiloene? Trener du styrketrening og blir sterkere, kan det være at det holdt med 5 kilo. Jo mindre du går ned i vekt, jo enklere er det!

Fiberrike grønnsaker inneholder nesten ikke energi (kcal), tar opp plass i magen og er kjempesunt. Spis så mye grønnsaker du vil, men varier. Du kan lage pure, spise de rå, bake de inn i kjøttfarser, bruke dipp, osv osv. Mulighetene er faktisk uendelige.

Det finnes så mye grønt å velge i at det ikke er noe som heter at det ikke smaker godt. Grønnsaker tilfører både farge og konsistens. De beste kokkene i verden sier de hever smaksopplevelsen.

Hva med fett og karbohydrater? Det er mindre viktig. Jeg anbefaler deg ikke å kutte ut en av delene, men om du spiser mest karbohydrater eller mest fett har ikke så mye å si for resultatet. Det viktigste er at du liker maten du spiser.

Liker du maten så styrkes vanene mye raskere.

Kos deg på veien mot mål

Denne gangen skal du lykkes. Det betyr ikke at du ikke får hindringer på veien eller at du kanskje kan rote deg litt bort i skogen. Men på samme måte som at det ikke nytter å kaste fra seg kartet, så nytter det ikke å gi opp. Da rykker du bare tilbake til start. Du kan alltid lære mye av det du gjør.

Noe av det som kjennetegner vinnere, er at de lærer av feilene. De erfarer ikke bare feilene, de lærer! 

Prøv min taktikk. Spis litt mindre. Spis mat som du digger. Sjansen for at du klarer å følge en kostholdsplan blir så uendelig mye større. Det gir mestringsfølelse, og du slipper å engste deg for dårlig samvittighet og skyldfølelse.

Gode vaner er selve nøkkelen til en sunn livsstil. Ikke gjør noe du ikke trives med. Søk etter lystbetonte hverdagsaktiviteter. Gjør styrkeøvelsene du liker best. Bli sterk i dem. For all del unngå torsk og brokkoli. Om du ikke elsker det da!

Husk også å gi det tid. Vekten kan stagnere og det kan være mange årsaker til at vekten stopper opp i perioder.

Sist oppdatert ->
29/1/2021

Anbefalte artikler