Blogg
Helse
7 tips som gir deg mer energi og bedre livskvalitet

7 tips som gir deg mer energi og bedre livskvalitet

cartoon brain
online coach robert profile photo
Online coach, fagansvarlig
Robert har jobbet som PT siden 2005, er hyppig i media som treningsekspert og har skrevet flere av Norges mest leste artikler om trening og kosthold.

Mangler du energi og overskudd til å gjøre mer av de tingene som er viktig for deg? Med noen enkle grep kan du ta tilbake energien og finne tilbake til overskuddet du en gang hadde.

Den viktigste årsaken til manglende energi, er stress. Stress gjør at du hele tiden er "alert" og forteller kroppen at den må være skjerpet.

Å mestre stress handler om to ting:

  • Redusere det som er stressende for deg.
  • Grep for å håndtere stresset bedre.

Hva kan du gjøre for å ta kontrollen tilbake og frigjøre mer energi?

1. Få mer energi ved å sove mer

For å gi kropp og hjerne hvile, er søvn veldig viktig.

Nok søvn gjør også at du tåler stress mye bedre.

Hvordan sove bedre?

  • Ikke drikk kaffe/koffein etter 14:00
  • Stå opp og legg deg til samme tid
  • Legg fra deg telefonen 2 timer før leggetid
  • Senk temperaturen på soverommet.
  • Prøv den populære Militærmetoden for å sovne raskere.

2. Jevnlige pauser gir større overskudd

Du må ikke si ja til alt, og du må ikke være påskrudd 16 timer i døgnet.

En pause på jobben bør brukes som pause, ikke for å sjekke jobb-mailer, ringe samboeren eller stresse bort til butikken.

Senk skuldrene, legg vekk alt og prøv å senk pulsen.

Tenk på pusten. Trekk pusten dypt og bruk mellomgulvet (plassen mellom brysthulen og bukhulen).

3. Dagslys er viktig for å få mer energi

En fin start på dagen er å gå seg en tur på 15 min.

Forskning viser at dagslys påvirker energinivået, humøret, gjør at vi sover bedre (punkt 1), og alt blir egentlig mye enklere.

Ser man på bilder av hjernen ser man at en tur i dagslys aktiverer de delene av hjernen som blant annet står for kognisjon (hukommelse, problemløsning, tenking, osv) slik at du bruker mindre energi på krevende oppgaver.

4. Rett mat kan gi mer energi

Et sunt, variert og næringsrikt kosthold gir kroppen det den trenger av næringsstoffer, slik at den kan fungere optimalt.

Selv om du kan få tilført vitaminer og mineraler gjennom et kosttilskudd, blir det på langt nær det samme.

Det handler om å øke matkvaliteten i kostholdet.

Spis mer:

  • Fullkorn
  • Grønnsaker
  • Belgfrukter (bønner, linser)
  • Fisk
  • Olivenolje og omega-3.
  • Egg
  • Minst mulig alkohol.
  • Proteinrikt.

Et næringsfattig og ultraprosessert kosthold er nærmest en oppskrift på dårlig mental og fysisk helse.

Et enkelt tips er å lage mer mat fra bunnen av.

5. Trening gir deg ekstra energi

Det er ikke slik at du får energi av å ligge på sofaen. Bevegelse, trening og kondisjonstrening gir energi og bedre mental helse.

Det krever derimot at du opprettholder treningen over tid.

Er du utrent kan du fint starte med 1-2 økter pr uke. Alt er uendelig mye bedre enn ingenting og størst effekt ser man ved å gå fra ingen trening til en økt i uken.

6. En lettere kropp kan frigjøre overskudd

Er du overvektig eller har fedme kan det også være noe å hente på å gå ned i vekt. Den enkle forklaringen er at du har en mindre og lettere kropp å "bruke" energien din på. Overvekt og fedme kan også gi dårligere søvnkvalitet.

Det desidert vanligste kundene mine forteller meg når jeg spør hvordan de opplever vektreduksjonen, er

"Jeg har fått så mye mer mer energi. Før var jeg trøtt og sliten, nå orker jeg mye mer".

7. Lær å sett deg selv i førersetet

Ikke sett alle andre foran deg selv. Det gjelder også barn, øvrig famile, venner, samboer, osv.

Det er lov å si nei. Skal du hele tiden være "alert" for alle andre, får du høye nivåer av stresshormoner i kroppen og som gir økning i stress.

Samtidig er sosiale relasjoner viktig for at vi skal ha det bra. Så det er ikke slik at man bør si nei til alt heller.

Sist oppdatert ->
12/7/2022

Anbefalte artikler