Kan mat drepe fettforbrenningen og hindre vektnedgang?

screenshot of a news article about food that stop fat burning

Maten som dreper fettforbrenningen, er tittelen i en VG-sak. Sliter du med å gå ned i vekt selv om du spiser mindre, er forklaringen at du spiser mat som bremser fettforbrenningen.

Artikkelen er et intervju med klinisk ernæringsfysiolog Ragnhild Lekven Fimreite. Hun jobber i Overvektsklinikken i Helse Bergen og stiller opp for å fortelle om den nye boken sin – 5 trinn til bedre fettforbrenning.

Mange tror helt feilaktig at det er noe feil med forbrenningen om de ikke går ned i vekt.

{{sales-banner="/banners"}}

Kan mat drepe fettforbrenningen?

Hva påstår ernæringsfysiologen som er så riv ruskende galt? I korte trekk er det veldig mye. Jeg har derfor valgt å ta det overordnede – og det som legger grunnlaget for alle meningene til Fimreite;

Noe av det som bremser aller mest på fettforbrenningen, er alkohol, sukker og matvarer som omdannes til sukker i kroppen (...) Kroppen vil alltid bruke sukker først. Om vi hele tiden spiser søtsaker eller mat som kan omdannes til sukker, vil kroppen utsette å forbrenne fett. Hver gang du spiser sukkerholdig mat som for eksempel litt sjokolade, eller en kjeks, så frigjøres det akkurat nok insulin til at det stopper fettfrigjøringen, sier hun

Forskning som har sett nærmere på sammenhengen mellom karbohydrater, sukker, insulinproduksjon og vektnedgang, finnes ingen sammenheng (1)(2)(3). Insulinproduksjonen påvirket ikke deltagernes evne til å gå ned i vekt.

Lesetips: Trener du mye, men ser ikke resultater? Da bør du gjøre dette.

Hva med mindre karbohydrater?

Hva med et kosthold bestående av lite eller mye karbohydrater? Den amerikanske forskeren Kevin Hall publiserte i 2021 en studie (4) som sammenlignet effekten av lite og mye karbohydrater i kostholdet.

  • 75 % karbohydrater, 10 % fett og 15 % protein.
  • 75 % fett, 10 % karbohydrater og 15 % protein.

Det ble ikke gitt restriksjoner i hvor mye de kunne spise. Resultatet? I perioden deltagerne fulgte kostholdet med mest karbohydrater, spiste de 698 kcal mindre. Funnene til Hall er i tråd med forskning 3 år tidligere (5) med 609 deltagere i 12 måneder.

  • Gruppe 1: 48 % karbohydrater, 21-23 % protein
  • Gruppe 2: 30 % karbohydrater, 21-23 % protein

Hva med mindre sukker i kotholdet?

Manglende vektnedgang er et resultat av manglende kaloriunderskudd, ikke andelen sukker du inntar, viser en studie som sammenlignet sukker opp mot andre typer karbohydrater (6).

Mat og vektnedgang

Det sprøeste med artikkelen, er at Tine Sundfør, også hun klinisk ernæringsfysiolog er enig med Fimreite.

Dette er jo Helsedirektoratets kostholdsråd pakket inn i en sexy innpakning og det synes jeg er flott. Rådene er kjempegode og det er viktig å nå ut til folk. Det er også viktig at det er faglig solid og det er det her, sier Tine Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog, ph.d.

Jeg tror faktisk ikke Sundfør vet hva hun svarer på – fordi rådene er hverken forskningsbasert eller i tråd med Helsedirektoratet. De forfekter ikke et syn om at karbohydrater er fetende og at et kosthold med minst mulig insulinproduksjon er best for å gå ned i vekt.

Selv om ikke mat kan drepe fettforbrenningen, så finnes det mat og matvarer som gjør det enklere å gå ned i vekt. Dette er mat som øker metthetsfølelsen og dermed gjør det enklere å ta gode valg.

4 viktige faktorer som øker metthetsfølelsen

Sist oppdatert ->
24/1/2024

Anbefalte artikler